۵ گام برای چاپ کتاب شما:

گام اول: آماده کردن فایل توسط شما (راهنمای آماده کردن فایل را از اینجا ببینید).

گام دوم: بررسی شرایط پذیرش اثر توسط انتشارات و مذاکره با انتشارات.

گام سوم:  عقد قرارداد و تحویل فایل به انتشارات.

گام چهارم: انجام مراحل اداری شابک- فیپا و مجوز ارشاد برای چاپ کتاب توسط انتشارات.

گام پنجم: انجام طرح جلد و چاپ کتاب توسط انتشارات پس از صدور مجوز چاپ کتاب .


چاپ کتاب در یک نگاه:

۱-آماده کردن فایل (راهنمای آماده کردن فایل را از صفحه راهنمای آماده کردن فایل  بخوانید). 

۲-عقد قرارداد(حضوری-راه دور) وتحویل فایل نهایی به انتشارات.

۳-انجام مراحل اداری توسط انتشارات(شابک-فیپا-مجوز ارشاد)

مدت زمان چاپ کتاب بعد از آماده شدن فایل نهایی صفحه آرایی شده برای کتابهای علمی ۳۰تا۴۵ روز کاری و برای سایر کتابها(شعر-رمان و کتابهای حوزه علوم انسانی) ۳تا۶ ماه می یاشد.مدت زمان صدور مجوز از اختیار ناشر خارج می باشد.

۴-صدور مجوز چاپ توسط وزارت ارشاد   

۵-آماده شدن طرح جلد

زدن طرح جلد به عهده انتشارات است ولی در صورت تمایل می توانید خودتان طرح جلد را آماده و تحویل انتشارات نمایید.

۶-چاپ کتاب توسط انتشارات و تحویل به نویسنده.

چرا چاپ کتاب؟

شما در هر زمینه­ ای که فعالیت می­کنید، شاغلید، هنرمندید، استادید، دانشجو هستید و… چاپ کتاب برای شما به منزله اعتبار می­باشد. شما با چاپ کتاب در زمینه فعالیت خود می­توانید وجهه ای کاملاً متفاوت با قبل پیدا کرده و در زمینه فعالیتی خود فرد موفق­تری باشید.

مراحل چاپ کتاب

کتاب پس از آماده شدن، صفحه­ آرایی شده برای گرفتن شابک راهی خانه کتاب می­شود (که البته ناشران این شابک را به تعداد از خانه کتاب دریافت کرده و در اختیار دارند). پس از اختصاص شابک، کتاب به کتابخانه ملی برای گرفتن فیپا فرستاده می­شود که پس از دریافت فیپا که اطلاعات کامل کتاب در آن جمع شده کتاب به وزارت ارشاد برای دریافت مجوز چاپ فرستاده می­شود تا مجوز چاپ برای کتاب صادر شود.بعد از اتمام تمام مراحل کتاب آماده چاپ است و توسط ناشر برای لیتوگرافی، چاپ و صحافی فرستاده می­شود. بعد از چاپ کتاب تعداد ۶ جلد(برای تیراژ۱۰۰۰) از کتابها برای مرحله اعلام وصول تحویل ارشاد شده و مراحل چاپ تکمیل می شود.

  سایزهای کتاب:
                       
قطع های مختلفی برای چاپ کتاب وجود دارند ولی پرکاربرد ترین آنها به شرح زیر است:

سایز رقعی(۱۴٫۵در۲۱) که بیشتر برای کتابهای ادبی و عمومی استفاده می شود.

سایز وزیری (۱۷٫۵در۲۵) که بیشتر برای کتابهای دانشگاهی و تخصصی استفاده می شود.

سایز رحلی(۲۱در۲۹) که بیشتر برای کتابهای کمک درسی استفاده می شود.

البته انتخاب سایز کتاب سلیقه ای است.

روش هاي چاپ كتاب:   

     
کتاب پس از صدور مجوز چاپ وارد مراحل چاپ می­شود. روش­های مختلفی برای چاپ کتاب وجود دارد.
 
۱ ــ چاپ دیجیتال(چاپ بر اساس تقاضا): این روش مناسب چاپ با تیراژ پایین است و در آن نیازی به فیلم و زینک (لیتوگرافی) نیست. چنانچه  چاپ تعداد پایین(تا ۵۰۰ جلد) جلد باشد این روش مناسب و کیفیت آن نیز برای کتاب قابل قبول است، اما هیچگاه مانند چاپ افست نخواهد بود. توجّه داشته باشید این روش برای چاپ با تیراژ بالاتر مقرون به صرفه نیست. در چاپ دیجیتال به دلیل اینکه کاغذ حرارت زیادی می بیند ممکن است کاغذ و جلد کمی حالت بگیرد که کاملا غیرقابل اجتناب است.

دقت کنید که در چاپ کتاب با تیراژ خیلی پایین به دلیل اینکه چاپ دیجیتال انجام میشود و چاپ دیجیتال هزینه بالایی دارد فروش کتاب در این روش صرفه اقتصادی ندارد.و در تیراژهای خیلی کم ممکن است هزینه انجام شده بر روی هر جلد حتی از قیمت پشت جلد هم بیشتر شود.
به همین دلیل چاپ با این روش برای افرادی که انگیزه شان از چاپ کتاب دلیل دیگری غیر از فروش است و یا اساتیدی که نیاز به تعداد محدود کتابشان برای تامین نیاز دانشجویان خود دارند مناسب است.

۲ ــ ریسوگراف: دستگاه ریسوگراف، دستگاهی شبیه دستگاه کپی در مقیاس بزرگتر است.چاپ با دستگاه ریسوگراف ارزانتر تمام می­شود ولی دارای کیفیت بسیار پایینی است.(این انتشارات  هیچیک از کتابهای خود را با این روش به چاپ نمی رساند).
 
۳ ــچاپ اُفست: بهترین روش چاپ کتاب، چاپ اُفست است. چاپ اُفست دارای کیفیت مطلوبی است و دارای کیفیت نسبتا بهتری از چاپ دیجیتال است و برای تیراژهای بالا (۵۰۰ عدد به بالا) بسیار مقرون به صرفه است. 

  شرایط چاپ کتاب ترجمه شده:

برای چاپ کتابهای ترجمه شده شرایط خاصی نیاز ندارد و مراحل آن فرقی با کتابهای تالیف شده ندارد. برای ترجمه یک کتاب خارجی از نظر قانونی نیازی به گرفتن اجازه از مولف و ناشر خارجی به دلیل عدم عضویت ایران در کنوانسیون حق جهانی کپی رایت وجود ندارد. و گرفتن اجازه فقط از نظر اخلاقی می باشد که عموما بدون عقد قرارداد و دریافت هزینه که البته کم هم نخواهد بود، این اجازه را نمی دهند.

انواع قراردادهای معمول با ناشران:

در زیر قراردادهای معمول با ناشران آورده شده است. البته قراردادهای ما متفاوت بوده و از صفحه انواع قرارداد چاپ کتاب در بالای سایت میتوانید مطالعه نمایید.

 حق تألیف:

در این نوع قرارداد ناشر با شما قرارداد بسته و درصدی از قیمت پشت جلد ضربدر تیراژ را به عنوان حق تألیف به شما پرداخت می­کند. این نوع قرارداد را ناشران بیشتر با کسانی می­بندند که شناخته شده و کتابهایشان پرفروش باشد.

این نوع قرارداد می­تواند برای بعضی از افراد جذاب باشد زیرا نه هزینه­ای پرداخت می­کنند و نه در پخش نقشی دارند ولی چنانچه فروش کتاب خوب باشد این افراد ضرر می­کنند. چنانچه به فروش کتاب خود مطمئن هستید زیر بار این نوع قرارداد نروید. در این نوع قرارداد حق چاپ همیشه برای ناشر محفوظ می­ماند.

مشارکت

در این نوع قرارداد هزینه­ چاپ کتاب بین ناشر و نویسنده تقسیم شده و سود فروش نیز به همان نسبت بین ناشر و نویسنده تقسیم می­شود.

 واگذاری کتاب:

شما با این قرارداد کتاب خود را با دریافت مبلغی برای همیشه به ناشر واگذار کرده و هیچگاه هیچ مبلغ دیگری دریافت نکرده و حق چاپ کتاب خود را نخواهید داشت.

 سرمایه ­گذاری مولف:

در این حالت مولف تمام هزینه­ چاپ کتاب  را پرداخت کرده به صورتی که هزینه­ های چاپ را به عنوان حق نشر به ناشر می­پردازد. تمام سود این فروش در این نوع قرارداد متعلق به مولف است.

سخن آخر: حتما مطالعه کنید

کتاب ها از نظر سرمایه گذاری به سه روش چاپ می شوند:

۱-سرمایه گذاری ناشر: که بیشتر مختص افراد معروف و با سابقه  کتابهای موفق است. چنانچه فرد معروف و یا با سابقه کتاب پرفروش نیستید به سختی میتوانید ناشری پیدا کنید که حاضر شود بر روی کتاب شما ریسک و سرمایه گذاری کند.

۲- مشارکت در نشر کتاب:

بحث مشارکت در چاپ یک کتاب مبحث قدیمی است که به عنوان یک ناشر باید بگویم چنانچه ناشری ۱۰۰درصد از فروش کتاب شما اطمینان نداشته باشد حاضر به سرمایه گذاری و مشارکت واقعی با شما نخواهد بود. اگر ناشری حاضر به سرمایه گذاری کامل بر روی کتاب شما نیست ولی پیشنهاد مشارکت به شما داد، به عنوان یک ناشر می گویم که به احتمال فراوان کلاهی بر سر شما خواهد رفت و یک جای کار می لنگد.

۳-سرمایه گذاری مولف:

چنانچه جزو افراد گروه اول نیستید به احتمال بسیار زیاد خودتان باید دست به جیب شوید. افرادی که اقدام به چاپ کتاب شان با سرمایه خود می کنند به بیشتر جزو سه گروه هستند:

الف)انتشار کتاب برای کسب درآمد: اکیدا اخطار می کنم چنانچه جزو این دسته افراد هستید چاپ کتاب با سرمایه خود را فراموش کنید زیرا به احتمال بسیار بسیار زیاد متضرر خواهید شد.

دلیل: وضعیت کتابخوانی جامعه- چرخه معیوب و بد پخش و فروش کتاب- عدم توازن بین هزینه انتشار کتاب و فروش کتاب- پایین آمدن تیراژ کتاب و به جای آن بالا رفتن تعداد عناوین و صدها دلیل روشن و پنهان دیگر

منتشر کردن کتاب حتی با وجود فروش خوب هم سود بالایی ندارد چه برسد به اینکه فروش هم نرود.

ب)چاپ کتاب برای رزومه و یا افزایش قدرت علمی با انگیزه های مختلف.

ج)چاپ کتاب های ادبی و عمومی که بیشتر با انگیزه فرهنگی و شخصی صورت می گیرد و افراد این گروه بیشتر فقط می خواهند اثرشان منتشر شود.

چنانچه فکر می کنید فقط با چاپ یک کتاب برای شما هورا خواهند کشید، فرش قرمز پهن خواهند کرد، معروف خواهید شد و کتابتان در کتابفروشی ها خواهد بود متاسفانه باید مایوس تان کنم. هیچکدام از این اتفاقات برای شما نخواهد افتاد.

متاسفانه برخی ناشران با دادن وعده های غیرواقعی و فقط در جهت کسب منافع مادی و تحقق نیافتن هیچکدام از وعده ها باعث سرخوردگی نویسندگان تازه کار می شوند.

البته قابل کتمان نیست که تقریبا تمام افرادی که امروز در عرصه کتاب معروف هستند روزی برای اولین بار با سرمایه خود کتابشان را منتشر کرده اند. ولی چاپ کتاب دلیل موفقیت شان نبوده است.

پس از روی ابرها پایین بیایید و با توجه به وضعیت خود، توانایی هایتان و وضعیت جامعه انتظارهایتان را متناسب سازید.

چنانچه با وجود تمام مطالبی که در بالا اشاره شد هنوز مصمم به چاپ کتاب تان هستید به دنبال ناشری با شرایط خوب و منطقی باشید. الزاما هزینه پایین و یا بالا نشان از خوب بودن نیست. رزومه موفق-فقط اشتغال به کار نشر و چاپ کتاب داشتن-عدم ارتباط و فعالیت در زمینه فروش پایان نامه و مقاله-ارتباط مستقیم و بدون واسطه با ناشر را مد نظر داشته باشید.



هشدار: قبل از هرگونه تصمیمی در مورد چاپ کتابتان توجه داشته باشید که اگر قصد شما از چاپ کتاب  درآمدزایی است، در تصمیم خود برای سرمایه گذاری تجدیدنظر کنید.

توجه: تمام عزيزاني كه ميخواهند اقدام به چاپ آثارشان نمايند با توجه به قيمت بالاي كاغذ و هزینه چاپ کتاب و وضعيت بازار كتاب توصيه مي كنيم در تيراژ محدود اقدام به چاپ نمايند تا علاوه بر كمتر هزينه كردن مشكلات فروش رو هم نداشته باشند. لازم به ذکر است که چاپ کتاب در تیراژ محدود(زیر۲۰۰ جلد) هیچ فرقی از نظر مراحل اخذ مجوز و چاپ اثر نداشته و کیفیت کتاب نیز تفاوت محسوسی با تیراژ بالا ندارد.و در واقع نگرانی از مشخص شدن تعداد تیراژکتاب به هیچ وجه وجود ندارد. 

جهت مشاوره رایگان و هزینه های جاری با ما تماس بگیرید یا فرم مربوط به چاپ کتاب را پر کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرن.

ممنون از انتخاب شما

دیجی کتاب / انتشارات چلچله